تبلیغات
مَه خوبان - فضایل و مناقب امام موسى بن جعفر (علیه السلام)
مَه خوبان
فضایل و مناقب امام موسى بن جعفر (علیه السلام)
پیشوایان معصوم (ع) هر كدام بنوبت خود منبع فضایل و مناقب و آموزگاران واقعى فضیلت و شرف و اصول انسانیت هستند.آنان پایه گذاران تمدن واقعى و پى افكنان اصول معاشرت و روابط اجتماعى صحیح و سالم می باشند.همگان از یك نور سرچشمه گرفته ‏اند و در یك مكتب تربیتى الهى پرورش یافته ‏اند و رو بیك سور و یك هدف گام برمى ‏دارند و غایت و هدف از زندگى آنان تحكیم مبانى انسانى و تشیید اصول الهى و آسمانى است.پس ذكر فضیلت ویژه بهر كدام از پیشوایان معصوم (ع) به آن معنى نیست كه آن دیگران فاقد آن فضیلت یا عارى از آن صفت بوده ‏اند بلكه بمقتضاى عصر و باقتضاى شرایط تبلیغ و امر بمعروف و آمادگى فكرى مردم هر دوره، باعث ظهور بیشتر پاره ‏اى از فضایل و مناقب خاص گردیده است كه در دوران هاى دیگر آن ویژگی ها زمینه و اقتضاى نداشته است. بعنوان نمونه میتوان به شجاعت على (ع) و فرزندان ارجمندش امام حسن (ع) و امام حسین (ع) اشاره نمود، آنان عصر پیامبر اسلام را درك كردند و با كفار و مشركین و دشمنان و مارقین و قاسطین و ناكثین روبرو گشتند و برخورد آنان با شمشیر و صحنه‏ هاى جنگ و ستیزه بوده است از آن رو ظهور شجاعت و صلابت و روح سلحشورى و جهاد در آنان بیشتر از دیگر فضائل به ثبت رسیده است تا دیگر پیشوایان معصوم (ع) . از اینرو صفات و فضائلى كه اكنون در این بخش مى ‏آوریم در دیگر پیشوایان هم وجود داشته است.

علم و دانش او
خاندان عصمت و طهارت از پایه گذاران علوم و دانش هاى حقیقى بشر بشمار مى ‏آیند كه با روشنگری ها و راهنمائی هاى خود كه همه از روى علم و حكمت و جهان بینى عمیق معنوى و فكرى بوده است تاریكی ها و اوهام را زائل ساخته ‏اند و اجتماع را بسوى حقیقت معارف و مكارم واقعیت و درستى ‏ها و مفاهیم اصیل معاریف بشرى رهنمون گشته ‏اند. یادگارهاى علمى و فكرى امام موسى بن جعفر (ع) كه در محتویات كتابهاى حدیث و فقه و كلام و تفسیر ثبت گردیده است یكى از بهترین و غنى‏ ترین میراث هاى علمى است كه اصول زندگى و روشهاى تربیتى و معارف ماوراء الطبیعه را با محكمترین و استوارترین بیان ها در اختیار پویندگان آن معارف قرار میدهد و اسرار آفرینش را با عالیترین بیانات توضیح میدهد كه امروز علم با آنهمه پیشرفت و ترقى فراتر از آن گام ننهاده است.

صدر المتألهین ـ در شرح و تقریط حدیث شریف عقل كه امام (ع) بیكى از یاران خود بنام «هشام بن حكم» القاء فرموده است چنین مینویسد:«این حدیث عقل در برگیرنده بزرگترین مشخصات و ویژگی هاى عقل است كه در محتویات خود معارف عالی ه‏اى از قرآن مجید را دارد این حدیث شریف محتوى معارف پر ارج الهى است كه همانند آنرا در چندین مجلد از كتاب‏هاى عرفا و دانشمندان صاحب نظر نمیتوان پیدا نمود جامعیت حدیث از آن نظر است كه اشاراتى به علم ماوراء الطبیعت فلكیات، روان‏شناسى، اخلاق، سیاست مدنى، تربیتى و و دارد و از نظر مواعظ و پند و اندرز و توجیه به نشاءة آخرت سرشار و غنى است» (1)

رهبر فكرى و معنوى
امام موسى بن جعفر (ع) بعد از رحلت پدر عالیقدرش اداره كننده فكرى و علمى دانشگاه وسیع و بزرگى بود كه از پدر به میراث باقیمانده بود.دانشگاهى كه مدیریت علمى آن بعهده امام واگذار گردید در حال توسعه و گسترش و دربر گیرنده هزاران دانشجو و استاد بود كه در كلاس هاى مختلف آن از مكتب پر فیض امام صادق (ع) دانش آموخته و اكنون در طى مدارج عالیترى از دانش و فضیلت بودند. گروه هاى متعددى از متكلمین و فقها، و فلاسفه و محدثین و مفسرین و ریاضیون و مورخین، و رجالیون و ادبا و شعرا و دیگر طبقات مختلف علمى اكنون متوجه مقام علمى الهى امام موسى بن جعفر گردیده ‏اند و از كمالات و فضائل و دانش بى پایان او استفاضه می نمایند.و گرد شمع وجود او را فرا گرفته ‏اند تا مبانى مكتب فكرى و علمى اسلامى را غنى ‏تر و پربارتر سازند و نور درخشان اسلامى را روشن ‏تر و تابان‏تر نمایند.امام موسى بن جعفر (ع) دانشمندترین و با فضیلت‏ ترین مردم عصر خود بود و علم و دانش او همانند انبیاء و رجال الهى از منبع پر فیض الهام و كرامت الهى سرچشمه گرفته بود و در مكتب تربیتى خاندان رسالت و طهارت تكمیل و سرشار گردیده بود.امام صادق (ع) در تصدیق دانش و آگاهی هاى علمى او میفرماید : فرزندم موسى به حدى آمادگى علمى دارد كه اگر از تمام محتویات قرآن از او پرسش نمائى با دانش و علم كافى كه دارد به تو پاسخ قانع كننده‏اى میدهد.او كانون حكمت، فهم، معرفت و اندیشه است.در وسعت و تبحر علمى او كافى است كه در نظر آوریم كه دانشمندان و محدثین در فنون مختلف اسلامى از وى حقایقى نقل كرده ‏اند كه كتبها و دفاتر خود را با آنها پر ساخته‏ اند بحدى كه آن حضرت با لقب «عالم» شهرت یافته است.

دانشمند عصر
عصر زندگى امام از نقطه نظر علم و دانش، یكى از درخشان‏ ترین اعصار اسلامى بوده است، دانش و هنرهاى گوناگون در آن عصر پا بر پلكان اعتلاء نهاده بود.عصر طلائى دانش ها و هنرهاى ظریف در دنیاى اسلام آغاز گشته بود در یك چنین عصرى مشعشع كه دیوان ها و كتاب هاى دانشمندان ایران، یونان و هند بزبان تازى ترجمه می شد و فلسفه و ادبیات و دیگر شاخه ‏هاى علوم آنروزى در اوج اعتلاى نسبى خود بود پیشواى هفتم ما را در محافل علمى دانشمندان و مجامع بحث و گفتگو و مناظره عالم و دانشمند مى ‏نامیدند تا آنجا كه این عنوان در شمار القاب آنحضرت در آمده بود و این موضوع خود می رساند كه وجهه علمى و تبرز فكرى او در میان ناباوران امامت نیز پذیرفته شده بود.

گفتار شیخ مفید
«او كه یكى از پیشگامان علم حدیث و فقه و تاریخ در قرن چهارم می باشد در كتاب خود می نویسد : روایات متعدد و فراوانى در زمینه‏ هاى مختلف علمى از وجود امام ابو الحسن (ع) روایت گردیده است كه نشان میدهد او فقیه ‏ترین و دانشمندترین فرد روزگار خود بوده است» (2)

نویسنده: عقیقى بخشایشى
منبع:كتاب «زندگانى امام موسى بن جعفر (ع)»

پى‏ نوشت‏ ها:
1 ـ صدر المتالهین یكى از مفاخر فلاسفه و دانشمندان عصر اخیر است كه در فلسفه و معارف حكمت و كلام كم نظیر است.كتاب اسفار و شرح اصول كافى و شواهد الربوبیه و تفسیر برخى از آیات قرآن از آثار اوست و مهمتر از آن، پایه گذارى یك مكتب فلسفى و فكرى است كه هنوز هم پیروان فراوان دارد او در سال 1050 در سفر حج در بصره به رحمت ایزدى پیوست.

2 ـ ارشاد مفید ص 272


   
درباره وبلاگ

نیاز به روزنه‌ای نداشت او خود ستاره بود که گاهی باید از پس ابری می‌درخشید سنگین بود هوای تاریک زندانش غل و زنجیری که او را در محاصره داشت و سرش از هجوم بلایای کوچک و بزرگ، او اما سبک بود با یاد خدایی که نزدیک است .
مدیر وبلاگ : عبرات
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :1
بازدید دیروز : 1
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :